Som notícia perquè ens mouen les persones i la seva realitat.

Fundació Agbar / Notícies / José María Gay de Liébana: ‘‘Cal potenciar els sectors d’alt valor afegit per garantir el creixement de l’economia espanyola”

4 Febrer 2016

El catedràtic en Ciències Econòmiques i en Dret, i professor d’Economia Financera i Comptabilitat de la Universitat de Barcelona, José María Gay de Liébana, ha participat aquest migdia a l’Àgora Agbar de Cornellà de Llobregat en una nova edició del Cercle de l'Aigua.

A la conferència, titulada ‘Amenaces i oportunitats per a l’economia espanyola el 2016’, Gay de Liébana ha afirmat que, per garantir el creixement sostenible de l’economia espanyola a llarg termini, “cal invertir més en R+D, potenciar els sectors amb un alt valor afegit, apropar la universitat al món real i empresarial, invertir més en formació i internacionalitzar les pimes’’, entre altres mesures.

Per Gay de Liébana, entre els principals riscos per a l’economia espanyola el 2016 hi ha ‘‘la volatilitat financera dels mercats borsaris, la feble situació econòmica dels països del sud d’Europa, la falta de governabilitat i la incertesa política’’. A més, ha alertat de la tendència cap a un model econòmic “on caldran menys persones en els processos productius, atesa la robotització de moltes tasques que actualment duem a terme els humans”.

En relació amb la situació actual de l’economia espanyola, Gay de Liébana ha assenyalat diverses dades positives: la taxa de creixement del PIB, que el 2015 ha estat del 3,2% i que tant el Banc Mundial com el Fons Monetari Internacional auguren que serà del 2,7% el 2016; l’augment del consum privat i del poder adquisitiu, a causa en bona part de la moderació de l’IPC com a conseqüència de la caiguda dels preus de l’energia; la major solvència de la banca i la recuperació del crèdit, o l’increment sostingut del turisme. Amb tot, l’economista ha alertat d’alguns problemes que amenacen l’economia espanyola: l’alta taxa d’atur, el “preocupant” nivell de dèficit públic i de deute privat i familiar o la reducció del fons de reserva de pensions.

Albert Martínez, director general d’Agbar a Catalunya, ha presentat el ponent tot destacant la seva vocació comunicadora i el seu encert a l’hora de predir l’arribada de la crisi econòmica a causa del fort endeutament. No en va, l’anomenat per alguns “catedràtic del sentit comú o economista indignat” alertava en un article al diari Expansión el 2007 que “aquell any havíem sopat llagosta, però al següent soparíem sardines de llauna”.

Després de la conferència, que s’ha pogut seguir en directe a través del compte de Twitter de la Fundació Agbar i de #CercleAigua, Albert Martínez ha moderat un debat centrat en el futur de l’economia espanyola, europea i mundial, i en la governabilitat d’Espanya.