Som notícia perquè ens mouen les persones i la seva realitat.

Fundació Agbar / Notícies / Jeremy Rifkin: ‘‘Cal avançar cap a un nou model basat en l’economia col·laborativa i l’energia verda”

11 Abril 2016

L’economista i també llicenciat en Relacions Internacionals i professor de la Wharton School de la Universitat de Pennsilvània, Jeremy Rifkin, ha participat aquest migdia a l’Àgora Agbar de Cornellà de Llobregat en una nova edició del Cercle de l’Aigua.

A la conferència, titulada ‘Cap a la tercera revolució industrial i una societat de cost marginal zero’, Rifkin ha reclamat que cal avançar cap a un nou model “basat en Internet, l’economia col·laborativa i les energies renovables” per superar la recessió actual a Europa. L’economista nord-americà considera prioritari introduir aquest nou paradigma per limitar els efectes del canvi climàtic i lluitar contra l’atur. “Hem de canviar de mentalitat. L’augment del preu del petroli el 2008 va originar un col·lapse econòmic que va evidenciar la necessitat de transitar cap a un nou model que superi la Segona Revolució Industrial”.

En aquest nou paradigma, “tot es compartirà i estarà interconnectat”. Per això, ha assenyalat, “cal digitalitzar les infraestructures, tant la de transport, com la d’energia, la de l’aigua, etc. Aquestes xarxes han d’estar interconnectes, i han de ser intel·ligents”. Per Jeremy Rifkin, l’”internet de les coses” ens permet gestionar enormes quantitats de dades, l’anomenat big data. “Amb la col·locació de sensors a múltiples punts de les nostres infraestructures podem monitoritzar un gran nombre de dades i informació. Si seguim així, d’aquí a pocs anys tindrem una connectivitat global. Aquest cervell extern ens permet gestionar el big data, i això suposa un canvi de paradigma. L’economia col·laborativa i de cost marginal zero és la nova economia que conviurà en els propers anys amb el capitalisme de la Segona Revolució Industrial”, ha indicat.

En aquest nou paradigma, l’altre pilar és l’energia verda, per diversos motius: limita els efectes del canvi climàtic, té un cost marginal zero (“el sol i el vent no ens envien factures”, ha comentat), ens permet proveir d’energia neta tota la humanitat, i si som capaços d’emmagatzemar-la als edificis, la podrem fer servir per obtenir-ne informació. A més, aquesta energia és clau per moure aigua, de la mateixa manera que l’aigua genera energia. Aquesta relació té un nexe amb el canvi climàtic. Per aquest motiu, Rifkin ha indicat que l’aigua “és un actiu fonamental en aquest nou model”.

En referència amb aquest sector, Jeremy Rifkin aposta per la reutilització de l’aigua d’acord amb el concepte d’economia circular. La introducció de sensors per obtenir informació de l’estat de la xarxa d’abastament i sanejament, l’extensió de sistemes de posicionament global (GPS), són imprescindibles per fer més intel·ligent i eficient la gestió del cicle integral de l’aigua. A més, creu que les empreses d’aquest sector han de ser resilients per afrontar una afectació disruptiva en el sistema. En aquest sentit, Aigües de Barcelona ja disposa d’un sistema de gestió per garantir la continuïtat del servei en cas d'una incidència imprevista (més informació en aquesta notícia).

Manuel Cermerón, director d’Estratègia i Desenvolupament d’Agbar, ha presentat el ponent, així com l’Espai Crea, un espai innovador situat a la seu d’Agbar on es potencia l’entorn col·laboratiu per compartir coneixement i generar idees i innovació, tal com ha plantejat l’economista al Cercle de l’Aigua d’avui. Aquest espai, llançat al novembre de 2015, ha acollit més d’una cinquantena d’actes, entre els quals destaquen les ponències sobre l’Acord de la Cop21 de París, jornades per al control de la petjada hídrica, tallers col·laboratius per a la gestió sostenible de l’aigua o d’innovació social. Després de la conferència, que s’ha pogut seguir en directe a través del compte de Twitter de la Fundació Agbar i de #CercleAigua, Maria Salamero, directora d’Innovació i Coneixement d’Agbar, ha moderat un debat centrat en els reptes d’aquesta Tercera Revolució Industrial i del sector de l’aigua davant d’aquest nou model.