Som notícia perquè ens mouen les persones i la seva realitat.

Fundació Agbar / Notícies / Santiago Muñoz Machado: "Cal un nou pacte constitucional que integri les demandes de Catalunya a l'Estat espanyol"

12 Febrer 2015

El catedràtic de Dret administratiu Santiago Muñoz Machado ha obert les activitats de 2015 del Cercle de l'Aigua, l'espai de debat i reflexió impulsat per la Fundació Agbar, amb una conferència a la Torre Agbar centrada en la relació entre Catalunya i Espanya.

A l'acte, titulat "Catalunya i les altres Espanyes", el catedràtic de Dret administratiu i acadèmic de número de la Reial Acadèmia Espanyola i de la Reial Acadèmia de Ciències Morals i Polítiques ha afirmat que ``la independència és impossible a escala estatal i internacional sense una reforma constitucional profunda que defineixi un nou marc competencial que doni cabuda a les demandes de Catalunya".

Santiago Muñoz ha reconegut que la sentència del Tribunal Constitucional va generar un malestar a Catalunya que encara no s'ha resolt, malgrat considerar "un error jurídic definir l'Estatut de 2006 com una Constitució". Per això, ha reclamat "estudiar amb serietat les reclamacions de fons de Catalunya respecte a la seva organització institucional, els seus poders i les seves relacions amb l'Estat".

Per a l'advocat, ``la passivitat del govern central ha d'acabar-se'', i ha apostat per una reforma de la Constitució on s'integri el dret a decidir de Catalunya en el si d'una reforma constitucional que s'haurà de ratificar en un referèndum específic a Catalunya i en un altre en l'àmbit estatal.

En referència al litigi que mantenen Acciona i Agbar per Aigües Ter Llobregat (ATLL), Santiago Muñoz ha demanat que s'executi immediatament la resolució de l'Òrgan Administratiu de Recursos Contractuals (OARCC). Per a l'advocat, "les objeccions i la demora de la Generalitat de Catalunya en aplicar la resolució de l'OARCC no tenen sentit i contravenen el dret comunitari europeu", i ha demanat revocar la concessió a Acciona i adjudicar-la a Agbar, tal com preveu la normativa. "El cas d'Aigües Ter Llobregat és inconcebible, mai m'havia trobar un cas similar", ha reconegut.

Àngel Simon, president executiu d'Agbar, ha presentat el ponent tot destacant la seva expertesa en dret administratiu, constitucional i comunitari. Per a Àngel Simon, "el desenvolupament del dret constitucional espanyol no s'entén sense les aportacions de Santiago Muñoz".

Després de la conferència, que s'ha pogut seguir en directe a través del compte de Twitter @cercledelaigua i de #CercleAigua, Albert Martínez, director d'Agbar a Catalunya, ha moderat un debat centrat en la hipotètica independència de Catalunya, "impossible constitucionalment i internacionalment sense un canvi radical de les institucions espanyoles", ha insistit Santiago Muñoz.